Vi på PreZero arbetar, tillsammans med våra kunder, efter en egenutvecklad arbetsmetod i åtta steg. Det här är en löpande process med målet Zero Waste. Med PreZeros Zero Waste-metod får du som är kund hos oss full kontroll över hela ditt flöde av restmaterial.
Metoden består av åtta steg:
1 - Kartläggning
En inventering av alla restmaterial, befintlig utrustning och lokaler ger en övergripande bild av förutsättningarna för avfallshanteringen.
2 - Kategorisering
Samtliga flöden av restmaterial som uppstår i verksamheten delas in i kategorier enligt avfallshierarkin.
3 - Beräkning av klimatnytta
En beräkning av klimatnyttan upprättas för materialet i respektive avfallskategori.
4 - Analys och strategi
Med utgångspunkt i insamlad data görs en behovsanalys och konkreta målsättningar för resursutnyttjande upprättas.
5 - Implementering
PreZero presenterar en lösning baserad på vald strategi. Lösningen innehåller förslag på praktiskt hantering samt eventuella behov av utbildning och stöd i implementeringen.
6 - Digitala verktyg
MinaSidor, PreZero-appen och GoZero erbjuder digitala tjänster för dagligt hållbarhetsarbete.
7 - Insamling och behandling
Logistiken optimeras för att minimera miljöbelastningen. Därefter förädlas materialet till nya resurser.
8 - Måluppföljning
Enligt avtalade intervall analyseras kontinuerligt insamlad miljödata för att upprätta nya mål för resurseffektivitet.
Vårt mål är att erbjuda en lösning med Zero Waste, det vill säga att 100 procent av kundens restmaterial ska gå till återbruk, återanvändning eller återvinning. Därmed ser vi samarbetet med våra kunder som en kontinuerlig process, där lösningar ständigt effektiviseras och innovationer löpande implementeras.