
”Boozt” för e-handelsjättens hållbarhetsarbete
Någon gång i slutet av 2022 fick PreZeros säljare Martin Svensson ett mejl. Det kom från Stina Edholm, Logistic Project Manager på e-handelsbolaget Boozt.
– I mejlet skrev hon att Boozt skulle genomföra en upphandling av ny avfallsleverantör och Stina undrade om vi var intresserade av att delta, säger Martin.
Och på den vägen är det. Martin och hans kollega avdelningschefen Stefan Olsson åkte ut till det 86 000 kvm stora lagret i Ängelholm för att hälsa på.
– Vi gjorde en klassisk upphandling, men kände väldigt snabbt att det var PreZero som matchade oss bäst. Det kändes att de tyckte detta skulle bli en rolig utmaning. De var taggade och positiva, vilket betydde mycket för oss, förklarar Stina.
FRÅN VÄNSTER I BILD: Stina Edholm, Logistic Project Manager på Boozt, Martin Svensson PreZero och Fatmira Galanxhi, Boozts EHS-avdelning.
Kommer nå och överträffa målen
Under 2023 var avtalen påskrivna och arbetet kunde sätta i gång. Något som snabbt visade sig pusha på ett arbete som Boozt påbörjat – nämligen att öka andelen avfall från lagret som går till återvinning. I samband med att PreZero kom in i bilden ökade nämligen andelen markant.
– Det har visat sig att andelen återvunnet avfall från lagret ökade från 60 procent 2022 till 74,2 procent 2023, tack vare förbättrad plastsortering och återvinning samt satsningar på trä-återanvändning. Med hjälp av PreZero tror vi att vi kommer att nå och överträffa våra ”Care-for-mål” tack vare transparent rapportering och spårbarhet som säkerställer maximal resursanvändning utöver Boozts verksamhet, säger Gloria Tramontana, Head of Sustainability på Boozt.
Miljöarbetaren Zebastian Malmberg på PreZero arbetade på plats hos Boozt i flera månader för att fasa in medarbetarna i de nya rutinerna för sortering.
En mer ansvarsfull industri
Gloria beskriver Boozts ”Care-For-strategi” som den vägledning som hjälper bolaget på sin hållbarhetsresa.
– Strategin är förankrad i Boozt Care-Why-kulturen och innebär att gå längre än att bara veta. Boozt bryr sig om varför saker är som de är, bryr sig om den förändring vi vill se och väljer att agera. Detta tankesätt gör det möjligt för oss att leda framstegen mot en mer ansvarsfull industri och driver oss att använda rollen som en ledande aktör på marknaden för att driva på för mer hållbara lösningar, säger Gloria.
PreZero har bland annat hjälpt Boozt med ett antal nya fraktioner för olika typer av avfall inne på lagret, placerade lättåtkomligt för alla medarbetare.
Boozt AB är det snabbast växande och mest lönsamma e-handelsföretaget i hela Europa. Med 3,5 miljoner kunder och en omsättning på 7,8 miljarder kronor är Boozt även Nordens ledande e-handlare. Boozt erbjuder ett sortiment med över 1 600 kända varumärken inom mode, sport och heminredning.