PreZero uppgraderar och moderniserar vårt affärssystem

Säkrare inlogg och snabbare digital kundrelation står i fokus när vi på PreZero uppgraderar och moderniserar vårt affärssystem. I praktiken innebär det att kunder som använder vår kundportal MinaSidor eller vår kundapp MittPreZero kommer att få en snabbare och säkrare upplevelse när de använder våra digitala tjänster.

– Att vi uppgraderar och moderniserar vårt affärssystem har flera fördelar, säger Peter Hallnäs, IT-chef på PreZero Recycling AB. Tack vare uppgraderingen har vi skapat förutsättningar för att jobba mer rationellt och strukturerat med data. Våra kunder kommer kunna se mer information i både appen MittPreZero och kundportalen MinaSidor. De kommer till exempel att kunna ta ut bättre och mer strukturerad statistik i flera olika nivåer för att få bättre koll på sitt hållbarhetsarbete.

Ökad säkerhet har också spelat en stor del i uppgraderingen. I det nya NIS2-direktivet är nu även avfallssektorn med som en kritisk näring. NIS2 ämnar till att öka cybersäkerheten i hela Europeiska unionen och kommer börja gälla som lag i Sverige till sommaren 2025. Direktivet ställer inte bara högre krav på riskanalyser och säkerhetsåtgärder, utan även att företagets ledningsgrupp ska delta i organisationens cybersäkerhetsarbete.

För kunderna märks detta främst när de ska logga in. Vi kommer att gå från en gemensam företagsinlogg till unika användare som loggar in på våra tjänster med hjälp av sin BankId-app. Det innebär också att våra kunder har möjlighet att administrera och hantera olika användare som är kopplade till sitt företagskonto, till exempel när personal börjar och slutar.

Vi släpper uppgraderingen den 5 maj och då måste våra kunder ha uppgraderat sin app och skapa sitt nya inlogg med BankId för att kunna fortsätta använda våra digitala tjänster.

OBS! Från och med fredag 2 maj kl 17:00 till och med måndag den 5 maj kl 00:00 kommer kundportalen MinaSidor och appen MittPreZero att vara stängda för inloggning och beställning av tjänster.